Goedenavond deze vrijdagavond.
Alweer de laatste opdracht voor muziek *huilt*
Ik moet eventjes zeggen dat ik de opdrachten van muziek echt leuk heb gevonden, bedankt daarvoor (:
Maar over tot de orde van de dag, het lied aanleren.
Ik heb in mijn klas, groep 4, aan de hand van een LVF (op basis van het OMOKVAR) een muziekles gegeven en gezorgd dat de leerlingen aan het einde van de les het liedje, in mijn geval 'Honderdduizend Blaadjes' onder begeleiding konden zingen.
Allereerst mijn inspiratie. Ik heb ook een meezingversie gebruikt, zonder zang, maar die staat er niet in.
https://www.youtube.com/watch?v=jT1k5XDx2ik
Als tweede mijn LVF:
LESVOORBEREIDINGSFORMULIER
|
|
|
NAAM STUDENT
|
Anouk Dijkers
|
STUDENTNUMMER
|
1663471
|
|
|
KLAS
|
1A
|
STAGESCHOOL
|
De Violenschool
|
|
|
STAGEBEGELEIDER
|
Wendy Bakker
|
STAGEGROEP
|
Groep 4B
|
|
|
DATUM
|
28-10-2014
|
VAK / ONDERWERP
|
Muziekles
|
|
VOORBEREIDING
Omcirkelen: Dit
is een leerkracht/ gedeeltelijk
leerkracht-gedeeltelijk leerling/ leerling gestuurde les.
Dit is een zelfontworpen / methode / combinatie
les.
|
DOELEN VOOR
DE LEERLINGEN
|
DOEL(EN)
+ Welk type doel; kennis en inzicht, vaardigheid of
attitude gerelateerd?
+ Wat moet deze les opleveren (product, specifiek en
meetbaar)?
+ Welk gedrag wil ik oproepen/ wat moeten de ll tijdens
de les oefenen of ervaren (procesdoel)?
|
Het doel: de leerlingen kunnen aan het einde van de les met
hulp het liedje ‘Honderdduizend blaadjes’ zingen.
De les moet ervoor zorgen dat een leerling na
begeleiding het liedje met plezier gezamenlijk kunnen zingen.
Ik wil dat de leerlingen het leuk vinden om mee te doen.
Tijdens muziek hoeven ze niet zoveel na te denken als bij bijvoorbeeld
rekenen of taal en dus moeten ze plezier maken en het leuk vinden. Ik wil
dus graag dat ze plezier hebben en dat ik merk dat ze het leuk vinden.
|
LESSPECIFIEKE
BEGINSITUATIE
|
KENNIS / VAARDIGHEDEN
+ Wat weten en/of kunnen de leerlingen al?
+ Van welke
vakspecifieke theorie, didactiek, leerlijnen maak ik gebruik?
|
De leerlingen hebben in groep 1, 2 en 3 al met zingen
te maken gehad. Ook hebben ze dit jaar al enkele liedjes aangeleerd.
Er wordt een meezingversie van ‘Honderdduizend
blaadjes’ gebruikt.
Liedbundel Eigen-wijs
De domeinen die gebruikt
worden zijn: zingen, luisteren.
|
ONDERWIJSBEHOEFTEN
+ Wat zijn de pedagogische
en didactische onderwijsbehoeften van de groep?
+Indien van toepassing: Wat zijn specifieke individuele
onderwijsbehoeften?
|
Voornamelijk bij K. en D. heb ik gemerkt dat ze zich
heel erg gaan uitsloven tijdens de lessen die ik al gegeven heb. Ik zal
daar dus rekening mee moeten houden tijdens de les en van te voren alvast
duidelijk moeten zeggen wat ik van ze wil, zodat ze weten waar ze aan toe
zijn. En dus ook consequent waarschuwen.
|
BELEVING
+ Op welke ervaringen kan ik aansluiten?
+ Actualiteit (leefwereld)
+ Betrokkenheid
|
De leerlingen hebben vaker gezongen en kunnen dit dus.
Ook is het bijna herfst en vallen de blaadjes al
redelijk van de bomen, dus daar kan ik zeker wel wat mee.
|
MATERIALEN
|
MATERIALEN
+ Wat moet ik klaarleggen, welke leermiddelen gebruik
ik?
+ Op welke manier laat ik de materialen de lesinhoud
ondersteunen.
+ Welke methoden, bronnen gebruik ik. (APA)?
|
Er moet een boom op het bord getekend worden met nog
enkele blaadjes aan de takken. Ook moet de meezingversie en de ingezongen
versie klaarstaan.
Het materiaal is bedoelt om de leerlingen te laten
zingen. Met de tekeningen erbij maakt dit het leuk en zorgt dit ervoor dat
de tekst snel opgenomen word.
Liedbundel Eigen-wijs ‘Meezingversie’
|
LESOPBOUW
|
|
TIJD
-- Min
|
ACTIVITEIT
Wat doe ik? Wat doen de
leerlingen?
|
Vorm
ISK
|
INLEIDING
+ Verwachtingen / doelen duidelijk maken
|
|
Het doel: de leerlingen kunnen aan het einde van de les met
hulp het liedje ‘Honderdduizend blaadjes’ zingen.
Ik vertel de kinderen dat ze vandaag een liedje gaan
leren
Ik vertel aan de leerlingen wat ik van ze verwacht wat
betreft gedrag.
-
Geen geschreeuw,
maar gezang.
-
Niet door de zang
heen praten, überhaupt niet door de juf heen praten
-
Als je het even
niet meer weet, zing je niet mee of steek je na de zin of liedje je vinger
op
Op het bord staat een bijna kale boom met nog enkele
blaadjes aan de takken. Ik vertel de kinderen dat de laatste blaadjes
vallen. Luister maar. Je tekent de lijn bij blaadje 1 en laat op bzzzzz
horen hoe het blaadje valt. De kinderen herhalen dit.
Stimuleer de kinderen om op een steeds hogere toon te
beginnen door een hoger blaadje te nemen. (Bijvoorbeeld 2 en daarna
3). ‘Hoe klinkt het als dit
blaadje valt?’ ‘Sommige blaadjes worden door de wind weggeblazen en vallen
heel raar.’ Laat de lijn van blaadje 4 horen. Wie kan er een ander
voorbeeld verzinnen en tekenen?
|
|
KERN
Houd rekening met:
LESSTOF
+ Welke informatie komt aan bod, in welke volgorde en aan wie?
+ Hoe maak ik de lesstof toegankelijk en overzichtelijk?
+ Welke vragen stel ik en aan wie?
+ Heb ik goed voor ogen wat ik met deze les wil bereiken?
+ Pendelen tussen leerstof, leerling en leefwereld.
WERKVORMEN
+ Welke werkvormen kies ik en voor wie?
+ Hoe zorg ik voor voldoende variatie in werkvormen?
BEGELEIDING
+ Welke positieve kenmerken zijn er en hoe speel ik daar op in?
+ Hoe speel ik in op onderwijsbehoeften?
+ Hoe cluster ik de kinderen in groepen.
+ Hoe stimuleer ik de motivatie van leerlingen?
+ Hoe geef ik feedback aan leerlingen?
GROEPS
MANAGEMENT
+ Wat kan ik al voorzien en hoe reageer ik daarop
+ Beurtverdeling
+ Pakken en opruimen materialen
+ Regels, afspraken
|
|
Vertel de kinderen dat ze gaan luisteren naar een lied
waarin blaadjes van een boom afvallen. Je
hoort dat de blaadjes met een grappig geluidje op de grond neerkomen. Luister
met de kinderen naar het lied. Als je wilt mag je alvast proberen mee te
zingen.
Kennen de kinderen de tekst van het lied inmiddels al?
Ik vraag aan ze wat ze onthouden hebben en laat de tekst op het bord zien.
Ik onderstreep de laatste twee regels. De kinderen
zingen eerst alleen de onderstreepte regels en daarna het hele lied. Zo kan
ik kijken of ik woorden of zelfs regels kan doorstrepen.
Mocht er tijd over zijn, kan je nog improviseren dat
een kind als blaadje naar beneden valt, of dat de kinderen ipv ‘op de
grond’ zelf een ritme bedenken dat net zo lang duurt. Dan moet ik wel op
tijd kinderen aanwijzen.
Ik ga zorgen dat ik streng optreed, mocht dit nodig
zijn.
-
Hoeveel
waarschuwingen ga ik geven?
-
Wat is mijn
consequentie als ze niet luisteren?
|
|
KLAAR / NIET
KLAAR
+ Wat kan een leerling doen als hij
klaar / niet klaar is?
|
|
Bij deze les doet iedereen mee en is iedereen tegelijk
klaar. Het kan dus
niet voorkomen dat een leerling eerder klaar is of niet klaar is.
|
|
AFSLUITING
+ Hoe bespreek ik de les na?
+ Hoe controleer ik of leerlingen de doelen hebben bereikt?
+ Hoe evalueer ik de les met de leerlingen?
|
|
Vragen hoe ze de les/oefening vonden.
Vertellen wat ik van de les vond.
|
|
OVERGANG
+ Hoe zorg ik voor een overgang naar
de volgende les?
|
|
Er hoeft niks opgeruimd te worden, dus zodra ik vind
dat de les is afgelopen laat ik dit de kinderen weten.
|
|
|
EVALUATIE STUDENT
|
Heb ik mijn doelen bereikt?
+ Indien niet allemaal, dan per doel omschrijven wat je niet
bereikt hebt wat daar een mogelijke oorzaak van is en wat je de volgende
keer gaat doen om dat doel wel te bereiken?
|
|
EVALUATIE PRAKTIJKOPLEIDER
|
KIJKVRAAG
PRAKTIJKOPLEIDER
+ Ik wil mijn praktijkopleider vragen om te kijken
naar….
|
Voor aanvang van de les aangeven door de student
-
Vragen waar ik nog
beter op moet letten
-
Vragen wat goed
ging en waar ik zeker niks aan moet veranderen
-
Hoe ik dit meekan
nemen in een volgende les muziek
|
DOELEN
LEERLINGEN
+ Zijn de doelen voor de leerlingen behaald?
+ Is het de student gelukt om het gedrag op te roepen dat de bedoeling was?
|
|
HANDELEN
STUDENT
+ Werd de lesstof op een passende manier aangeboden?
+ Hoe verliepen de voorbereiding en organisatie van de
activiteit?
+ Hoe was het contact met de leerlingen?
|
|
Waarmee kan
de student het meest tevreden zijn?
|
Belangrijkste
aandachtspunt voor de volgende keer
|
|
|
|
|
En als laatste mijn ingezongen versie.
|
Dat was het dan voor muziek!
Tot snel weer.
xoxoxoxo
Geen opmerkingen:
Een reactie posten