donderdag 23 oktober 2014

Beeldend: De Bozbezbozzel - ruimtelijke constructie

Goedemorgen deze morgen.
Vandaag Beeldend opdracht 4 alweer, gaat snel hoor!

Bij deze opdracht moest je samenwerken en ik heb samengewerkt met Conny en Nathalie.
Je moest een ruimtelijke constructie maken, zonder lijm te gebruiken.
Ook moest deze opdracht geen kopie zijn van een realistisch dier, maar een combinatie.

Natuurlijk heb ik weer een reflectieformulier voor jullie.

Veel plezier!

Mijn inspiratie:

















En natuurlijk zijn er foto's van het eindresultaat:

 
En dan als afsluiter nog het reflectieformulier:


Reflectieformulier beeldend onderwijs

 

opdrachtomschrijving: De Bozbezbozzel - ruimtelijke constructie

naam student: Anouk Dijkers

 

Reflecteer op zowel de product- als procescomponenten en geef ook duidelijk de samenhang tussen product- en procescomponenten aan. Je mag jezelf voor elke component een waardering geven (1 = lage waardering, 5 = hoge waardering), maar dat hoeft niet.

 

 

component
beschrijving
1
2
3
4
5
betekenis
We moesten een ruimtelijke constructie maken, die in onze ogen niet bestond. We hebben daarbij dieren gekozen die wij allemaal, of ieder voor zich, leuk vond. Ik hou heel veel van pinguïns, dus hij kreeg een pinguïn lichaam. Conny vond een eekhoorn staart heel gaaf, dus maakte we die. En zo verder.
 
 
x
 
 
vorm
Wij hebben gekozen voor:
-          De oren van een konijn
-          Het hoofd van een uil
-          Het lichaam van een pinguïn
-          De staart van een eekhoorn
-          De poten van een vogel
 
Door middel van het zo uit te snijden dat het er realistisch uitzag, vond ik wel dat het dier echt bestaan zou kunnen hebben, ook al is het dan een dier dat niet bestaat.
 
 
x
 
 
materie
-Potlood
-Stanley mes
-Houten ondermat
-Karton
 
Ik vond het even wennen, omdat dit karton dikker was dan ik gewend ben en dus er harder en vaker doorheen moest voordat ik er daadwerkelijk doorheen was. 
 
 
 
 
 
beschouwing
Het feit dat ik heel veel van pinguïn houdt, maakte het voor mij makkelijk om te bedenken wat mij leuk leek om te doen. Ook vind ik uilen geweldige dieren. Samen met Conny en Nathalie, die ook geweldige ideeën hadden, was het dan ook zo uitgezocht.
 
 
 
 
 
werkwijze
Ik heb al vaker met Stanley messen gewerkt, maar dat karton was makkelijker door te snijden. Ik had natuurlijk de staart van de eekhoorn, dus dat was best lastig om dat mooi te krijgen als je zoveel kracht moet zetten.       
 
 
 
 
 
onderzoek
Conny heeft vooral alles getekend, omdat zij heel mooi kan tekenen en ik echt bang was om het te verpesten. Nathalie en ik hebben toen grotendeels alles uitgesneden. Daarna moesten we kijken hoe we het dier in elkaar zouden gaan zetten. Toen we die schuiftechniek hadden uitgesneden was het alleen nog een kwestie van in elkaar zetten. Dat ging heel goed!
 
 
 
 
 
eindoordeel:
3
Wat vind je geslaagd? Leg uit.
 
 
Ik vond het een leuke opdracht. Het feit dat je samen moet werken, is voor mij vooral heel handig. Ik ben van mezelf niet zo creatief en tekenen kan ik al helemaal niet. Dus ik vond het fijn dat ik met mensen zat die daar wel verstand van hadden. Ik vond het ook heel tof dat je geen echt dier mocht maken, maar een combinatie van verschillende dieren. Dat maakt het voor mij leuker, omdat je dan de raarste creaties krijgt.
Wat kon beter? Waarom?
 
Zoals ik net al twee keer heb gezegd, het karton was voor mij echt te hard. Dat vond ik jammer, omdat het dier daardoor minder mooi is geworden dan dat ik had gehoopt. Maar dat was ook juist wel weer een uitdaging, dat je niet binnen 5 minuten klaar bent met je werk, maar er eventjes voor moet gaan zitten. Je geduld wordt behoorlijk op de proef gesteld.

 

Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt als inspiratiebron. Geef van minimaal één door jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.

 

beeld
functie(s)
beschrijving
Boven het reflectie formulier en het eindresultaat, staat een kopje: Inspiratiebron.
Het geeft je voorbeelden van wat je kan doen en laat de werkelijk zien.
Pinguïns zijn mijn lievelingsdieren, zoals ik al eerder heb gezegd, dus het was voor mij niet echt moeilijk te bedenken wat ik er heel graag in zou willen hebben. En gelukkig vonden mijn groepsgenoten dat helemaal prima.

 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten