donderdag 30 oktober 2014

Beeldend: Jan en de Jugendstilposter - affiche + feedback

Goedenavond dames en heren.

Vandaag alweer de laatste opdracht van Beeldend, nummertje 6.
Deze keer terug naar de basisschool.
Vandaag gingen we namelijk met krijtjes spelen.

We moesten aan de hand van de voorbereidende opdracht een foto kiezen en deze gebruiken om een reclameblad te maken. En daarna moesten we feedback geven op de reclamebladen van andere leerlingen.

Mijn inspiratie:




















Daarbij heb ik natuurlijk ook een foto van het eindresultaat:





















En dan tot slot heb ik eerst voor jullie een reflectieformulier en daarna het feedback formulier dat ik heb gekregen van Nathalie en Claire.

Daarbij komt Beeldend voor deze periode tot een einde.
Ik wens Beeldend het beste en tot snel.
xoxoxo


Reflectieformulier beeldend onderwijs

opdrachtomschrijving: Stadspark in herfstsferen - Schilderopdracht

naam student: Anouk Dijkers

 

Reflecteer op zowel de product- als procescomponenten en geef ook duidelijk de samenhang tussen product- en procescomponenten aan. Je mag jezelf voor elke component een waardering geven (1 = lage waardering, 5 = hoge waardering), maar dat hoeft niet.

 

component
beschrijving
1
2
3
4
5
betekenis
Ik heb tijdens de voorbereiding plaatjes gezocht die te maken hadden met de jugendstil tijd. Ik wist nog dat ‘De Kus’ uit die tijd komt, omdat ik dat schilderij helemaal geweldig vond. Echter was dit schilderij veel te moeilijk om na te tekenen dus heb ik gekozen voor een ander heel mooi schilderij dat ik als plaatje had uitgekozen. Op dat schilderij staan allemaal bloemen getekend/geschilderd, en ik houd gewoon superveel van bloemen, dus dit was een makkelijke tweede keuze.
 
x
 
 
 
vorm
Ik heb gekozen voor een poster waarbij de reclame ging over bloemen.            De bloem stond dus centraal.
 
Ik heb de volgende beeldaspecten gebruikt:
-          De belangrijkste delen waren ingekleurd met krijt, de rest was vervaagd met een papiertje en mijn vinger.
-          Ik heb de letters zo gemaakt dat ze aansloten bij de bloem en dat je kon zien dat ze bij elkaar hoorde.
 
Zoals je kan zien zijn de belangrijkste lijnen dikker en duidelijker dan de stukken eromheen. Die zijn vervaagd.
 
 
 
 
 
materie
Ik heb met verschillende soorten krijt gewerkt en dat op papier. Ik vond het superleuk om te doen, omdat je met een papiertje alles perfect kan uitvegen, wat echt een supermooi effect geeft. Wel vond ik het lastig te bepalen wat je nou precies wilde. Ik heb maar wat gedaan.
 
-          Papier
-          Wc – papier
-          Krijt
 
 
 
 
 
 
beschouwing
Ik heb een schilderij gekozen dat mij heel erg aansprak, omdat ik zelf heel erg van bloemen houd en er altijd voor zorg dat er iets groens in huis staat.
 
Het is een foto van een schilderij waarvan ik de betekenis niet helemaal weet, maar ik weet wel dat het hoofdaspect de bloemen zijn, en dat is waarom ik het ook zo mooi vond.
 
De techniek is gekomen door te oefenen. Ik heb steeds wel geprobeerd kleurtjes te mengen om zo te kijken of het wel de kleur was die ik graag zou willen gebruiken. Ik vond het erg tof dat je die vervagingen kon creëren.
 
 
 
 
 
werkwijze
Ik heb vroeger heel veel met krijt gewerkt, dus ik wist al een beetje hoe het krijt werkte. Alleen de vervaging was voor mij nieuw. Ik vond het prachtig om te zien wat je allemaal met dat krijt kan en ik vond het ook oprecht de leukste opdracht van allemaal! Houd deze erin!
 
Ik wist niet dat die letters zich moest vormen in de reclameposter die je ging maken, dus dat was een beetje jammer. Ik had daar zeker nog wel wat mee kunnen doen, maar gewoon vergeten.
 
 
 
 
 
onderzoek
Ik heb onderzocht hoe ik perfecte vervagingen kon maken. Dit heb ik gedaan door kleuren op een blaadje uit te vegen op verschillende manieren. Eerst met mijn vinger, toen een keer geprobeerd met een papiertje. En op verschillende manieren.
 
Ik vond dat de kleur wit over het algemeen heel goed zijn werk deed. Het maakte het reclame blad wat mooier om door de kleur van je weg wat wit te gooien en daarmee wat meer in het midden te werken, en dan aan de zijkanten juist wat donkerder, zodat er een eenheid ontstond. En met wit kan je ook heel goed je foutjes wegwerken heb ik ontdekt.
 
 
x
 
 
eindoordeel:
 2,5
Wat vind je geslaagd? Leg uit.
Ik vond het echt een superleuke opdracht en zoals ik al zei net is dit echt mijn favoriete opdracht. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit aan het begin echt niet zo heb gezien. Ik had echt het idee dat het een stomme opdracht zou worden, meer omdat ik de opdracht met het masker bijvoorbeeld echt niet leuk vond. Dan is het leuk dat je eindigt met een zoveel leukere opdracht.
Wat kon beter? Waarom?
 
Als ik had geweten dat de tekst verwerkt moest worden in het reclameblad had ik dit zeker anders gedaan. Ik had misschien ook beter van te voren op het blad met potlood een schets kunnen maken. Ik denk dat reclameblad daar echt veel mooier van wat geworden.

 

Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt als inspiratiebron. Geef van minimaal één door jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.

 

beeld
functie(s)
beschrijving
Op de foto boven deze reflectie zie je een reclameblad. Boven het reclameblad is een foto. Deze foto is de inspiratiebron.
Geeft een suggestie van jugendstil stijl.
Door te kijken naar de plaatjes en dan voornamelijk deze krijg je een beeld van de jugendstil wat je heel erg helpt tijdens deze opdracht.

 

Het feedbackformulier:






Geen opmerkingen:

Een reactie posten