donderdag 30 oktober 2014

Drama: Persoonlijke feedback Instructiefilmpje Dans

Goedemiddag deze middag.

Het is vandaag een mooie dag.
Beetje regen hier en daar, maar verder prima te doen.

Maar daar gaat het natuurlijk niet om.
Jullie willen weten wat ik weer voor jullie heb.
Nou ik zal het je eventjes vertellen.

Dit is mijn persoonlijke feedback over mijn eigen instructiefilmpje met als dramawerkvorm Dans.
Samen met de samenwerking!

Nou hier komt hij eraan, veel plezier ermee;

Persoonlijke feedback + samenwerking drama.

Ik heb met mijn groepje een instructiefilmpje moeten maken en had dans als dramawerkvorm.

Ik had in mijn groepje: Ellen, Serife, Pepijn, Brianna en Maartje.

Ik ons filmpje word alles duidelijk aangegeven met extra dia’s die aangeven wat er uitgelegd/verteld word. We beginnen met een warming up en leggen daarbij uit wat de bedoeling  is etc. Ook worden er natuurlijk fouten gemaakt, om te laten zien hoe dit het beste opgelost kan worden. Iedereen had daarbij een eigen taak, zowel tijdens het maken als tijdens de montage, en dit is dan ook duidelijk in het filmpje vermeld. Ellen, Pepijn, Serife en Brianna hebben het script gemaakt. Maartje heeft deels de montage gedaan en de teksten bij het instructiefilmpje gemaakt en ik heb geholpen.


Mijn ervaring:

Ik vond de opdracht leuk om te doen, alleen ik vond het heel jammer dat de opdracht, in mijn ogen, niet duidelijk genoeg verteld is tijdens de drama lessen. De lessen opzich waren superleuk en ik heb er echt zeker wat aan gehad, alleen ik vond dat er meer met deze opdracht bezig gehouden mocht worden. Drama opzich was voor mij nieuw. Ik heb op de HAVO wel cultuurles gehad, waar je drama kon kiezen, maar verder nooit gehad.


Terugblik naar de samenwerking:

Ik vond de samenwerking een beetje moeilijk op gang komen. Ik vond dit erg jammer, en soms zelfs irritant. Mensen die niet altijd even veel aandacht besteed hebben aan het werk of zich niet aan de afspraken hield. Uiteindelijk hebben Maartje en ik de meeste tijd besteed en dan Maartje soms nog meer dan ik. Ik vond het oprecht tof om met haar te werken, omdat ze in dat opzicht net zo is als ik; alles zo snel mogelijk af hebben en niet pas op het laatste moment. Die mensen moet je hebben. Ik zou het dus niet erg vinden om nog een keer met haar samen te moeten werken. De spanningen zijn denk ik ontstaan, omdat de communicatie binnen onze groep niet op orde was. Duidelijkere afspraken maken en ons daar echt aan houden, zou echt een goede oplossing zijn. Desalniettemin ben ik erg blij met ons eindresultaat dat echt niet gelukt was zonder alle inzet. We kunnen toch trots op onszelf zijn.

 Verschillende functies van dans en theater in de samenleving.

Dans en theater wordt in de samenleving gebruikt voor ontspanning en plezier. Je kunt naar een voorstelling ervan gaan kijken en hiervan genieten. Het vak drama betekent voor mij dat je iemand anders kan zijn en dat er dus geen goed of slecht is, want het is jou denkbeeld hierbij. Alles mag en alles is dus goed. Tijdens elke opdracht die wij moesten uitvoeren, moesten wij met twee voeten naast elkaar staan en onze armen langs onze lichamen. De basishouding, werd dat genoemd. Ik vond zelf het vormen van een dier in een groepje het leukst.

Dans en  theater wordt in de samenleving ook gebruikt om inlevingsvermogen, sociaal gedrag en creativiteit te stimuleren. En als laatste kan dans en theater in de samenleving worde gebruikt om je expressie (kunstzinnige functie) te uiten. Zo leer je inleving in een verhaal of een rol.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten