Vandaag mijn eerste opdracht van Drama: het instructiefilmpje.
Wij moesten aan de hand van een aantal criteria een instructiefilmpje maken.
Ik zat in het groepje met Maartje, Brianna, Ellen, Pepijn en Serife.
Ook hebben wij hier een script bij gemaakt.
Dit is het script:
Het script
Rolverdeling:
Ellen: leerkracht
Pepijn, Serife, Brianna, Anouk en Maartje: leerlingen
kinderen doen een warming up:
Ellen: ‘Wow jongens, wat goed dat jullie aan het warming-uppen zijn! Zijn jullie al lekker warm?’
P,S,B,A&M: ‘JAAA!’
Ellen: ‘Zijn jullie klaar om te beginnen?’
P,S,B,A&M: ‘JAAA!’
Ellen: ‘Ging het goed? Steek je vinger op! Goedzo Maartje, zeg het maar.’
Maartje: ‘Ja ging supergoed juf!’
Ellen: ‘top! Maak maar een mooie halve cirkel, dan gaan we beginnen met deze dansles.’
In halve cirkel:
Ellen: ‘Ik zal wat voordoen, dan doen jullie het na. Let op.’ *klap klap* ‘toe maar!’
Allemaal *klap klap*
Ellen: ‘Serife, je mag er wat bij verzinnen.’
*beweging wordt herhaald*
Ellen: ‘Nu mag Maartje er iets bijverzinnen.’
Maartje: ‘Maar juf, ik weet niks te verzinnen.’
Ellen: ‘doe maar iets waarbij je gewoon lekker aan het bewegen bent, Maartje.’
Maartje twijfelt:
Ellen: ‘Oké, kan iemand Maartje misschien helpen?’
Anouk:’Ik!’ *doet beweging*
Ellen: ‘Vind je dat een leuke beweging, Maartje?’
Maartje: ‘Ja!’
Dans tot dan toe:
Ellen: ‘Oké kom op, we doen ‘m met zijn allen!’
‘Anouk, nu mag jij wat verzinnen!’
Maartje: ‘Juf, ik vind het een moeilijke beweging.. ‘
Ellen: ‘Dat kun jij wel, echt waar!’
Hele groep doet bewegingen die tot dan toe zijn verzonnen:
Ellen: ‘Zullen we ze even allemaal samen doen anders?’
Allemaal: ‘Jaaa!’
Ellen: ‘Komt ie! 1,2,3..’
Hele groep oefent dans één keer.
Ellen: ‘Maartje, zie je wel dat je het kunt.’
Anouk: ‘Goedzo!’
Ellen: ‘Brianna, nu ben jij.’
Brianna verzint een beweging:
‘Ja, super!’
Maartje: ‘Ik hou het niet meer!’
Ellen: ‘Maartje, wel even serieus.’
De hele groep oefent de dans weer:
Ellen:’Oké, Pepijn, maak hem maar af!’
Maartje: ‘juf, ik vind dit superleuk!’
Ellen: ‘Daar ben ik blij om!’
‘Wauw Pepijn, jeetje wat goed. We doen hem met zijn allen!’
‘Einddans’ wordt geoefend op muziek:
Aan het eind van de dans allemaal: ‘JEEEEE!’
Ellen: leerkracht
Pepijn, Serife, Brianna, Anouk en Maartje: leerlingen
kinderen doen een warming up:
Ellen: ‘Wow jongens, wat goed dat jullie aan het warming-uppen zijn! Zijn jullie al lekker warm?’
P,S,B,A&M: ‘JAAA!’
Ellen: ‘Zijn jullie klaar om te beginnen?’
P,S,B,A&M: ‘JAAA!’
Ellen: ‘Ging het goed? Steek je vinger op! Goedzo Maartje, zeg het maar.’
Maartje: ‘Ja ging supergoed juf!’
Ellen: ‘top! Maak maar een mooie halve cirkel, dan gaan we beginnen met deze dansles.’
In halve cirkel:
Ellen: ‘Ik zal wat voordoen, dan doen jullie het na. Let op.’ *klap klap* ‘toe maar!’
Allemaal *klap klap*
Ellen: ‘Serife, je mag er wat bij verzinnen.’
*beweging wordt herhaald*
Ellen: ‘Nu mag Maartje er iets bijverzinnen.’
Maartje: ‘Maar juf, ik weet niks te verzinnen.’
Ellen: ‘doe maar iets waarbij je gewoon lekker aan het bewegen bent, Maartje.’
Maartje twijfelt:
Ellen: ‘Oké, kan iemand Maartje misschien helpen?’
Anouk:’Ik!’ *doet beweging*
Ellen: ‘Vind je dat een leuke beweging, Maartje?’
Maartje: ‘Ja!’
Dans tot dan toe:
Ellen: ‘Oké kom op, we doen ‘m met zijn allen!’
‘Anouk, nu mag jij wat verzinnen!’
Maartje: ‘Juf, ik vind het een moeilijke beweging.. ‘
Ellen: ‘Dat kun jij wel, echt waar!’
Hele groep doet bewegingen die tot dan toe zijn verzonnen:
Ellen: ‘Zullen we ze even allemaal samen doen anders?’
Allemaal: ‘Jaaa!’
Ellen: ‘Komt ie! 1,2,3..’
Hele groep oefent dans één keer.
Ellen: ‘Maartje, zie je wel dat je het kunt.’
Anouk: ‘Goedzo!’
Ellen: ‘Brianna, nu ben jij.’
Brianna verzint een beweging:
‘Ja, super!’
Maartje: ‘Ik hou het niet meer!’
Ellen: ‘Maartje, wel even serieus.’
De hele groep oefent de dans weer:
Ellen:’Oké, Pepijn, maak hem maar af!’
Maartje: ‘juf, ik vind dit superleuk!’
Ellen: ‘Daar ben ik blij om!’
‘Wauw Pepijn, jeetje wat goed. We doen hem met zijn allen!’
‘Einddans’ wordt geoefend op muziek:
Aan het eind van de dans allemaal: ‘JEEEEE!’
De spelers
in deze scène : De
leerlingen
De duur van
deze scène : 29
seconden
De teksten
die tussen de scenes moeten komen:
Om de les zo goed mogelijk te geven is het belangrijk dat je een goede warming-up hebt gedaan en hebt laten doen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan rek- en strekoefeningen. Zorg vooral voor voldoende afwisseling.
Om de les zo goed mogelijk te geven is het belangrijk dat je een goede warming-up hebt gedaan en hebt laten doen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan rek- en strekoefeningen. Zorg vooral voor voldoende afwisseling.
Scène 2
klaar gaan staan:
De spelers
in deze scène: De
leerlingen en leerkracht
De duur van
deze scène: 23
secondes
De teksten
die tussen de scènes moeten komen:
Vervolgens vraag je de groep om in een halve cirkel te gaan staan. Zorg dat iedereen elkaar goed kan zien en iedereen mee doet.
Vervolgens vraag je de groep om in een halve cirkel te gaan staan. Zorg dat iedereen elkaar goed kan zien en iedereen mee doet.
Scène 3 Oefenen:
De spelers
in deze scène: De leerlingen en leerkracht
De duur van
deze scène: 28
seconden
De teksten
die tussen de scènes moeten komen:
Je kunt beginnen met de les! Begin met een simpele beweging en vraag de groep om deze beweging na te doen. Nu mag de volgende in de cirkel een beweging erbij verzinnen en deze samen met de vorige beweging uitbeelden. Wanneer diegene klaar is doet de hele groep de bewegingen mee.
Je kunt beginnen met de les! Begin met een simpele beweging en vraag de groep om deze beweging na te doen. Nu mag de volgende in de cirkel een beweging erbij verzinnen en deze samen met de vorige beweging uitbeelden. Wanneer diegene klaar is doet de hele groep de bewegingen mee.
Scène 4 Moeilijkheden:
De spelers
in deze scène: De
leerlingen en leerkracht
De duur van
deze scène: 29
seconden.
De teksten
die tussen de scènes moeten komen:
Soms vindt een leerling het moeilijk om een beweging te verzinnen, help die leerling dan en blijf vooral positief. Juf Ellen heeft al snel een oplossing gevonden en Maartje is weer blij.
Soms vindt een leerling het moeilijk om een beweging te verzinnen, help die leerling dan en blijf vooral positief. Juf Ellen heeft al snel een oplossing gevonden en Maartje is weer blij.
Scène 5
De spelers
in deze scène: De leerlingen en
leerkracht
De duur van
deze scène: 50
seconden
De teksten
die tussen de scènes moeten komen:
Blijf positief en complimenteer de leerlingen. De ene leerling zal er meer moeite mee hebben dan de ander. Betrek hen bij de les en zorg dat ze actief mee blijven doen. Wat je ook vooral niet moet vergeten is dat je de danspasjes zo veel mogelijk moet herhalen. Zorg dat iedereen goed mee doet.
Blijf positief en complimenteer de leerlingen. De ene leerling zal er meer moeite mee hebben dan de ander. Betrek hen bij de les en zorg dat ze actief mee blijven doen. Wat je ook vooral niet moet vergeten is dat je de danspasjes zo veel mogelijk moet herhalen. Zorg dat iedereen goed mee doet.
Scène 6
De spelers
in deze scène: De
leerlingen en leerkracht
De duur van
deze scène: 37
seconden
En dit is het instructie filmpje!
https://www.youtube.com/watch?v=je8Xl4K5CNE
Veel plezier!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten