vrijdag 17 oktober 2014

Beeldend: Stadpark in herfstsferen - schilderopdracht

Hallo allemaal, daar ben ik weer.

Ik moest voor beeldende vorming een schilderij maken.
Dit kan ik natuurlijk super goed, *ahum*

Ik heb er ook maar even een reflectie formulier bij gedaan!

Maar ik heb mijn best gedaan, en dat vind ik meer dan genoeg.

Veel plezier,






Reflectieformulier beeldend onderwijs

opdrachtomschrijving: Stadspark in herfstsferen - Schilderopdracht

naam student: Anouk Dijkers

 

Reflecteer op zowel de product- als procescomponenten en geef ook duidelijk de samenhang tussen product- en procescomponenten aan. Je mag jezelf voor elke component een waardering geven (1 = lage waardering, 5 = hoge waardering), maar dat hoeft niet.

 

component
beschrijving
1
2
3
4
5
betekenis
Ik heb een foto gekozen die op tafel lag in het beeldende vorming lokaal. Het deed mij denken aan de straat die naar mijn huis loopt, die lijkt er namelijk precies op. En over die straat heb ik altijd gelopen, gefietst en inmiddels rijd ik daar wel eens met de auto overheen.  Er is zoveel gebeurt daar ook vanwege het feit dat ik in het huis, dat aan die straat zit, geboren ben en opgegroeid. Ik heb het wel een beetje bijgewerkt, maar het lijkt echt op de straat zoals ik hem ken.
 
x
 
 
 
vorm
Ik heb gekozen voor een diagonale compositie, waarbij alles schuim staat op, in mijn geval, de weg.
 
Ik heb de volgende beeldaspecten gebruikt:
-          Groot en klein door bomen vooraan groot weer te geven en achteraan klein.
-          Ik heb dus gebruik gemaakt van diagonale lijnen, om te zorgen dat de hele compositie diagonaal was.
-          Ik heb schaduw ingebracht, wat ervoor zorgt dat je kan inschatten waar de zon vandaan zou kunnen komen.
 
Zoals je kan zien is de rechterkant van de bomen wat lichter dan de linkerkant, wat dus inhoudt dat de zon van rechts komt. Ook kan je zien dat alle bomen schuin staan, om de diagonale compositie extra te benadrukken.
 
 
 
 
 
materie
Ik heb met plakkaatverf gewerkt en dat op papier. Dat was super om mee te werken, omdat je alles kan mengen en doen wat je wilt. Ik had een iets grotere kwast, voor de grotere stukken en een kleinere kwast voor de details. Ik vond het overigens wel lastig om te onthouden dat je water moest gebruiken om te mengen, ik vergat dat nog wel is.
 
-          Papier
-          Water
-          Wc - papier
 
Ik had misschien wel een schildersezel nog willen gebruiken, omdat dat beter werkt voor mij en het daardoor het schilderij wat beter blijft liggen.  Ik vind daar zo mooi aan dat je waterdruppels op je papier kan leggen en die lopen dan zo mooi naar beneden waardoor je kleur overgangen kan aanbrengen.
 
 
 
 
 
beschouwing
Ik heb het plaatje op tafel zien liggen in het beeldende vorming lokaal en kreeg meteen een beeld bij wat ik wilde maken, juist omdat het zoveel op mijn straat lijkt.
Het is een foto van het landschap dat duidelijk te tekenen was.
Ik ging ook als het ware zelf naar mijn straat toe om te kijken wat daar allemaal stond en waar ik naartoe moest om het goede beeld te krijgen.
 
De techniek is gekomen door het feit dat mijn buurvrouw mij heeft leren schilderen. Zij woont natuurlijk ook in mijn straat en dat was voor mij een mooie link. Ik heb geprobeerd veel details toe te voegen aan het werk en veel natuurlijke kleuren te gebruiken.
 
 
 
 
 
werkwijze
Ik heb vroeger heel veel geschilderd. Op de basisschool, op de middelbare school en zelf thuis ook. De technieken waren overal hetzelfde, behalve dan een beetje detail inbrengen, dat leer je niet zo op de basisschool. Op de scholen gebruikte ze ook plakkaatverf. En thuis hebben wij van dat speciale verf. Ik had vroeger ook een eigen schildersezel en een houten pallet bij mijn buren staan. Mijn buurvrouw schildert heel veel en ik heb best wel wat dingen van haar geleerd.
 
Ik was even vergeten dat je altijd een horizon hebt waar je stopt met schilderen en ik deed eigenlijk maar wat ik vond dat ik moest doen. Ik heb daarbij veel slordigheidfoutjes gemaakt, waar ik mij later wel voor op mijn kop kon slaan. Ik vond het mengen vooral heel lastig, omdat je een blaadje hebt met zo weinig ruimte en je zoveel kleuren moet mengen..
 
 
 
 
 
onderzoek
Ik heb onderzocht hoe ik het beste de perfecte schaduwen kon maken. Ik zelf ben daar niet heel goed in, en kreeg altijd hulp daarbij. Maar ik vond het leuk om dit zelf te ontdekken.
 
Ik vond dat de kleur wit over het algemeen heel goed zijn werk deed. Het maakte het schilderij wat mooier om door de kleur van je weg wat wit te gooien en daarmee wat meer in het midden te werken, en dan aan de zijkanten juist wat donkerder, zodat er een eenheid ontstond.
 
 
x
 
 
eindoordeel:
 2,5
Wat vind je geslaagd? Leg uit.
Ik vind dat het een mooi geheel is geworden. De kleuren passen bij elkaar en de bomen zijn toch wel aardig gelukt. Ik vond het superleuk om te doen, ook omdat ik wist wat ik wilde en mij daar compleet op heb gefocust.
Wat kon beter? Waarom?
 

Ik was vergeten dat er ook diepte in moest. Mijn foto had niet echt veel dieptes, dus ik moest wat dingen improviseren, maar uiteindelijk is het redelijk gelukt. Ook vond ik het jammer dat je geen gebruik kon maken van schildersezels, wat ik redelijk snap, want ik zelf vind het heel mooi als je er dan druppels water opdoet, om te zorgen dat de kleuren in elkaar overlopen. Zo lijkt het wat mij betreft veel meer op één geheel.

 

Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt als inspiratiebron. Geef van minimaal één door jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.

 

beeld
functie(s)
beschrijving
Op de foto boven deze reflectie zie je een schilderij. Boven het schilderij is een foto. Deze foto is de inspiratiebron.
Geeft een suggestie van diagonale compositie.
Door de bomen die op de voorgrond staan te vergelijken met die op de achtergrond, kan je heel mooi zien dat ze diagonaal staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten